Kokeilussa haetaan oppia ilman epäonnistumisen pelkoa

Kuva Tomi Parkkonen

Rohkeus kokeilla on muutosvoima, jota tarvitsemme. Kokeilu on ideoiden testaamista ja isosti ajattelua. Oppia voi myös toisten kokeiluista. Ja tämän vuoksi ennakkoluulottomien kokeilijoiden kannattaa tavata.

Liikennelabra on uusien liikkumisen ja liikenteen palveluiden verkosto, joka mahdollistaa kokeiluja ja yhdistää kokeilijoita. Ministeriömme aloitti Liikennelabran syksyllä 2015 ja keväällä 2016 vetovastuu siirtyi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille.

Liikennelabra kokosi nyt toista kertaa kaikki halukkaat päivän tapahtumaan Helsinkiin. Seminaari tuli täyteen lähes heti kun kutsu oli lähtenyt, peruutuspaikkoja jonotettiin. Liikennelabrasta on muodostunut verkostojen verkosto, jonka voima syntyy yhteistyöstä. Hienoa!

Liikennelabra on alusta asti tukenut automatisaatiota ja robotisaatiota, liikkumisen palveluiden syntymistä ja esineiden internetin käyttöönottoa. Näistä toimialoista on mahdollisuus tulla suomalaisen osaamisen ja tekemisen uusia vientituotteita. Kokeilu on mahdollisuuksien havaitsemista ja niihin tarttumista.

Liikennelabran kokeiluissa ollaan tuulisilla Lapin tuntureilla tai etelän isojen kaupunkien kaduilla testaamassa autonomisia ajoneuvoja ja liikennemuotojen yhdistämistä. Arctic Challenge -hankkeessa tutkitaan automaattiautojen ja älykkään infrastruktuurin ratkaisuja kenttäkokeilla Tunturi-Lapissa. Living Lab Bus -hanke toteuttaa kokeiluympäristön uusille teknologioille ja palveluille käyttäen konkreettisena alustana kotimaisia sähköbusseja. Hankkeissa yhdistävät osaamistaan yksityiset yritykset, tutkijat ja viranomaiset.

Hallitus päätti keväällä puoliväliriihessään uusista toimenpiteistä, joista moni tukee datataloutta ja älykästä liikkumista. Uusina kokonaisuuksina digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön rakentamisessa on liikenteen datatalouden edistäminen, logistiikan digitalisaatio, satelliittinavigoinnin hyödyntäminen, älykäs maaseutu ja digitaalisen infrastruktuurin strategia. Kaikki nämä tukevat liikenteen digitalisaatio–kehitystä.

Reilun kuukauden päästä astuu voimaan laki liikenteen palveluista tiedon jakamista koskevilta osin. Laki purkaa voimassaolevaa sääntelyä ja antaa aikaisempaa enemmän tilaa uusille toimijoille ja innovaatioille. Laki myös laittaa käytäntöön hallituksen tavoitetta tiedon avoimuudesta. Avoin tieto on ehdoton edellytys alustojen ja ekosysteemien synnylle. Olen varma, että liikennepalvelulaki edesauttaa kehittämään uusia liikkumisen palveluita niin kotimaisille kuin kansainvälisille markkinoille.

Ministeriömme julkaisi äskettäin mittavan tietokartan koko hallinnonalan datavarannoista. Siitä käy ilmi kaikki tuotetut tietoaineistot ja niiden kuvaukset aina tietolajeja ja niiden luovutustapoja myöden. Tämä datakatalogi tarjoaa kaikille hyödyntäjätahoille mahdollisuuden liikennetietojen nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen.

Yhteisenä haasteenamme on se, kuinka luomme paremmat edellytykset hallinnoida meitä itseämme koskevia tietoja, ja millä mekanismeilla voisimme halutessamme antaa omaa henkilötietoa tutkimuksen tai liiketoiminnan kehittämisen tarpeisiin. Vaikka liikennepalvelulailla luodaan tälle jo edellytyksiä, on Liikennelabra luonteva kehitysympäristö erilaisille Mydata-kokeiluille ja ratkaisuille.

Liikkumisen ja liikenteen ymmärtäminen palveluna luo lukemattomia mahdollisuuksia uusille startupeille. Ehkä kuulemme niistä myös Slushissa marraskuun lopulla Helsingissä!

Kokeilukulttuurin ydinajatuksen voisi tiivistää: velvollisuus oppia – lupa epäonnistua. Siinä yhdistyvät parhaimmillaan korkeatasoinen osaamisemme ja vanhoja toimintatapoja kyseenalaistava rohkea riskinotto.

Anne Berner
Liikenne- ja viestintäministeri