Parlamentaarisen työryhmän esittämät päästövähennystoimet ovat tärkeä askel

Olemme parlamentaarisessa työryhmässä saaneet julkistettua ensimmäiset väliraportin, jolla Suomi lähtee toteuttamaan ilmastonmuutosta torjuvia toimia liikenteessä. Haaste on merkittävä ja koskee meitä jokaista. Pidän siksi arvokkaana, että voimme löytää näihin kysymyksiin yhdessä vastauksia. Parlamentarismi on tähän keino, sillä yhdessä sovittu kestää myös yli vaalikausien.

Liikenneverkon rahoitusta arvioiva parlamentaarinen työryhmä antoi väliraporttinsa liikenteen päästövähennystoimenpiteistä 30.8. Työryhmä koostui eduskunnan kaikista puolueista.

Työryhmän kiireellisin tehtävä oli määritellä ne liikenteen toimenpiteet, joita toteutetaan jo 2018. Näihin kuuluu julkisen talouden suunnitelmassa vuosille 2018–2021 energia- ja ilmastostrategian tavoitteiden edistämiseksi varatut 25 miljoonaa. Työn pohjana oli myös hallituksen päätös, jonka mukaisesti 25 miljoonan euron vuosittaisesta rahoituksesta 16 miljoonaa kohdistuisi liikenteeseen.

Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa linjataan, että liikenteen päästöjä vähennetään vuoteen 2030 mennessä jopa 50 prosenttia verrattuna vuoden 2005 tilanteeseen. Tähän kovaan tavoitteeseen Suomen hallitus ja liikenne- ja viestintäministeriö on hyvin sitoutunut.

On kuitenkin selvää, että nyt päätetyt toimenpiteet eivät yksinään riitä, jotta 3,6 miljoonan tonnin päästövähennyksiin päästään vuoteen 2030 mennessä. Myös työryhmä korosti, että liikenteen päästövähennysten rahoitusosuuden tulisi olla nyt päätettyä suurempi.

Hallitus päättikin syksyn budjettiriihessä varata esitettyjen toimien lisäksi 8 miljoonan euron rahoituksen vanhojen autojen romutuspalkkiota varten. Lisäpanostuksella edistetään vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaa ja autokannan uusiutumista.

Työ päästövähennyskeinojen osalta ei siis lopu tähän, vaan se jatkuu ministeriöissä, parlamentaarisessa työryhmässä sekä eduskunnassa sen käsitellessä konkreettisia ehdotuksia.

Suomi on vahvasti sitoutunut päästövähennystavoitteisiin

Kansallisten tavoitteiden rinnalla teemme työtä osana Eurooppaa. EU:n komissio on esittänyt Suomen päästövähennystavoitteeksi 39 %, joka on meitä oikeudellisesti sitova velvoite.

Työtä päästövähennysten eteen tehdään laajalla rintamalla. Liikenne- ja viestintäministeriön lisäksi myös työ- ja elinkeinoministeriössä, ympäristöministeriössä sekä maa- ja metsätalousministeriössä työ päästövähennyksien saavuttamiseksi on käynnissä.

Ei ole yhtä keinoa, jolla nämä tavoitteet saavutetaan. Jatkossa parlamentaarisen työryhmän eteen tulee myös pohdittavaksi, miten se haluaa ottaa kantaa liikenteen tuloihin ja menoihin, mukaan lukien verotus. Nämä ovat selkeä osa päästövähennystoimia sekä koko liikenneverkon kehittämistä ja ylläpitoa.

Tarvitsemme kaikki mahdolliset keinot ja yhteistä sitoutumista, jotta haasteeseen voidaan vastata. Tarvitsemme myös rohkeutta tehdä uudenlaisia päätöksiä ja kykyä nähdä nämä toimenpiteet mahdollisuuksina. Suomen panos päästövähennyksissä on nähtävä myös osana meille kehittyvää osaamista ja teknologiaa. Haluankin nähdä, että Suomesta muodostuu vahva ympäristöosaamisen viejä.

Anne Berner
Liikenne- ja viestintäministeri